I. Wstęp:
„Priorytety Współpracy Zagranicznej Województwa Opolskiego" uchwala się w związku z wygaśnięciem mocy prawnej poprzedniego dokumentu, jakim są „Priorytety Współpracy Zagranicznej Województwa Opolskiego na lata 2003-2006". Ich cezura czasowa związana była z przystępowaniem Polski do Unii Europejskiej, co niosło ze sobą zmiany, wpływające na działania prowadzone we współpracy z partnerami zagranicznymi.
Analiza tych działań wskazuje, że dotychczasowe partnerstwa międzyregionalne Województwa Opolskiego mają silną podstawę i że zmiany w Europie służą ich umacnianiu. Jednocześnie pojawiają się tendencje nawiązywania nowych kontaktów, szczególnie z krajami, które w najbliższej przyszłości zamierzają przystąpić do Unii Europejskiej. Członkostwo Polski w Unii Europejskiej oznacza zarazem dla Województwa nową jakościowo sytuację i szersze możliwości rozwijania współpracy z partnerami zagranicznymi. Te tendencje uprawniają do podjęcia decyzji o obowiązywaniu nowych „Priorytetów" na czas nieokreślony. Dlatego też ustala się, iż aktualizacja dokumentu odbywać się będzie w zależności od potrzeb, nie częściej jednak niż raz w ciągu kadencji samorządu regionalnego. Stopień realizacji priorytetów będzie monitorowany, a raz w roku składane będzie sprawozdanie ze współpracy Województwa Opolskiego z Zagranicą.
Przy konstruowaniu zapisu Priorytetów Współpracy Zagranicznej Województwa Opolskiego brano pod uwagę:
-
zapisy ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998r (art. 75 i art. 77 ust. 1 ustawy),
-
ratyfikowane przez Polskę dokumenty międzynarodowe oraz deklarowane przez rząd i parlament cele i kierunki polityki zagranicznej,
-
Priorytety Współpracy Zagranicznej Województwa Opolskiego na lata 2003-2006 oraz poprzedni dokument, obowiązujący w latach 1999 - 2002 - treści umów i porozumień o współpracy zagranicznej zawartych dotychczas przez władze Województwa,
W związku z powyższym Sejmik Województwa Opolskiego ustala:
II. Cele i zadania współpracy międzynarodowej Województwa Opolskiego.
-
Współpraca międzynarodowa Województwa kształtowana jest między innymi przez:
-
czynniki związane z rozwojem gospodarczym Województwa, a także rozwojem innych dziedzin życia społeczno-ekonomicznego w regionie. Samorząd Województwa realizuje wiele działań międzynarodowych służących rozwojowi regionu i działania te dotyczą zarówno rozwoju gospodarki, jak i współpracy w zakresie edukacji, kultury, ochrony środowiska i rolnictwa, a także innych dziedzin kluczowych, służących realizacji Strategii Rozwoju Województwa,
-
dotychczas prowadzone działania we współpracy z partnerami zagranicznymi zarówno przez samorząd województwa, jak i samorządy lokalne, a także instytucje w regionie. Działania te związane są zarówno z realizacją umów o współpracy międzyregionalnej, jak i współpracą regionalną z partnerami w ramach projektów realizowanych z funduszy europejskich. Na szczególną uwagę w tym zakresie zasługuje aktywne wykorzystanie instrumentów unijnych służących wspieraniu współpracy terytorialnej, np. polsko-czeskiego programu współpracy transgranicznej,
-
czynniki geograficzne, ułatwiające kształtowanie relacji międzynarodowych, do których należą: położenie na granicy z Czechami, na trasie korytarza transeuropejskiego Bruksela-Kijów, w sąsiedztwie aglomeracji dolnośląskiej i śląskiej. Położenie na trasie korytarza TEN w dużym stopniu determinuje aktywność międzynarodową Województwa Opolskiego, dzięki któremu Województwo staje się swoistym pomostem pomiędzy wschodem i zachodem. Świadczy o tym fakt, iż do najintensywniej rozwijających się partnerstw Województwa należą zarówno partnerstwa regionalne w Europie Zachodniej (Niemcy, Francja) oraz partnerstwa regionalne i inne kontakty na Ukrainie i w Europie Wschodniej,
-
czynniki historyczno-kulturowe, związane z przenikaniem się kultur i tradycji: polskiej, niemieckiej i czeskiej w regionie. Jest to związane przede wszystkim z położeniem Województwa na granicy polsko-czeskiej, co w dużej mierze determinuje obecne działania władz samorządowych. O wadze tego czynnika świadczyć może fakt, iż największa liczba partnerstw samorządów terytorialnych w Województwie Opolskim nawiązana została z ich odpowiednikami w Niemczech i w Czechach. Tendencje te mają również odzwierciedlenie w działaniach Samorządu Województwa,
-
różnorodne możliwości wsparcia rozwoju Województwa wynikające z przynależności Polski do Unii Europejskiej.
-
Współpraca międzynarodowa województwa opolskiego powinna służyć realizacji strategicznych celów rozwojowych Województwa, określonych w Strategii Rozwoju Województwa Opolskiego, przyjętej uchwałą nr XXXIX/350/2005 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 11 października 2005 r.
W celu realizacji zapisów strategii, za główne działania prowadzone we współpracy z partnerami zagranicznymi należy uznać:
-
rozwój współpracy transgranicznej głównie w wymiarze gospodarczym, m.in. poprzez usprawnienie wymiany informacji o terenach i ofertach inwestycyjnych, wprowadzenie ułatwień w podejmowaniu działalności gospodarczej, ale także rozbudowę infrastruktury turystycznej i tworzenie wspólnych ofert turystycznych oraz wspólną promocję polsko-czeskiego pogranicza,
-
wsparcie samorządu województwa dla działalności euroregionów Pradziad i Silesia, zwłaszcza w zakresie kreowania polityki współpracy transgranicznej i realizacji wspólnych projektów, w tym z samorządem województwa,
-
wsparcie samorządu województwa dla międzynarodowej współpracy instytutów naukowo-badawczych i przedsiębiorstw, umożliwiającej transfer wiedzy i technologii oraz dla projektów ponadregionalnych w tym zakresie,
-
wsparcie samorządu województwa dla międzynarodowych inicjatyw międzyuczelnianych i międzyszkolnych,
-
prowadzenie działań na rzecz stworzenia wewnątrzregionalnej sieci współpracy samorządów lokalnych, instytucji oraz organizacji pozarządowych, mającej na celu wymianę informacji na temat partnerstw międzynarodowych.
-
Działania prowadzone we współpracy z partnerami zagranicznymi Województwa po roku 2006 powinny stanowić kontynuację działań zawartych w Priorytetach Współpracy z Zagranicą na lata 2003-2006, które służą realizacji powyższych celów strategicznych. Należą do nich:
-
wzmacnianie pozycji i kształtowanie dobrego wizerunku Województwa wśród regionów Europy oraz w Polsce,
-
wykorzystanie doświadczeń i wiedzy partnerów europejskich w zakresie funkcjonowania w strukturach europejskich i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego oraz przekazywanie ich regionom spoza Unii,
-
wymiana doświadczeń z partnerami zagranicznymi w zakresie gospodarowania europejskimi funduszami pomocowymi i strukturalnymi oraz realizacja wspólnych przedsięwzięć w ich ramach,
-
wspieranie rozwoju Województwa, szczególnie w zakresie gospodarki, z uwzględnieniem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości oraz turystyki,
-
wymiana doświadczeń oraz wspieranie przedsięwzięć dotyczących zapobiegania kataklizmom i likwidowania ich skutków.
III. Kierunki geograficzne współpracy międzynarodowej Województwa Opolskiego
Współpraca międzynarodowa Województwa powinna w znaczącym stopniu przyczyniać się do jego rozwoju:
a) Kierunki geograficzne działań prowadzonych z partnerami zagranicznymi powinny stanowić kontynuację doświadczeń i uwzględniać zarówno specyfikę dotychczasowych kontaktów jak też uwzględniać pojawiające się zmiany zarówno w sferze społecznej, jak i gospodarczej oraz kulturowej danego regionu partnerskiego. Zgodnie z powyższym współpraca międzynarodowa Województwa Opolskiego po roku 2006 powinna służyć pogłębianiu i wzmacnianiu więzi z następującymi regionami partnerskimi:
-
Kraj Ołomuniecki w Czechach,
-
Nadrenia-Palatynat w Niemczech,
-
Obwód Iwano-Frankiwski na Ukrainie,
-
Komitat Fejer na Węgrzech,
-
Autonomiczna Wspólnota Galicii w Hiszpanii,
-
Okręg Arad,
- Kraj Związkowy Styria.
Istotnym kierunkiem działań międzynarodowych powinna być realizacja czterostronnego porozumienia o współpracy międzyregionalnej, zawartego z Burgundią we Francji, Nadrenią- Palatynatem w Niemczech i Krajem Środkowoczeskim w Czechach oraz rozwój stosunków bilateralnych z tymi regionami.
Województwo Opolskie dołoży starań w celu kontynuowania współpracy z Regionem Bazylikaty we Włoszech, licząc na wzajemne zainteresowanie dalszym rozwijaniem kontaktów.
b) Samorząd Województwa będzie dążył do kontynuacji działań podejmowanych z partnerami zagranicznymi, z którymi województwo podpisało umowy przed rokiem 1999, w tym z Obwodem Biełgorodzkim. W razie nie wyrażenia przez Obwód zainteresowania taką współpracą, będziemy szukać innych możliwości współpracy z partnerami z Rosji.
c) We współpracy zagranicznej uwzględniane będą także nowo pojawiające się kierunki działań podejmowanych przez Samorząd Województwa, mające na celu rozwój społeczno-gospodarczy regionu. Należą do nich regiony położone w:
-
państwach Europy Zachodniej, między innymi: Wielka Brytania, Belgia, Austria, Niemcy, Włochy, Francja,
-
państwach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym również w państwach pretendujących do członkostwa w Unii Europejskiej, a także w państwach Półwyspu Bałkańskiego,
-
państwach skandynawskich.
d) Niezależnie od powyższych priorytetowych kierunków współpracy, Województwo Opolskie otwarte jest na współpracę z innymi partnerami zagranicznymi, do których należą regiony:
-
innych państw Unii Europejskiej, będące źródłem doświadczeń w zakresie funkcjonowania w UE,
-
państw znajdujących się po wschodniej stronie granicy z Unią Europejską, takich jak Rosja, Ukraina, Białoruś,
-
państw Dalekiego Wschodu, takich jak Chiny, z którymi współpraca przynieść może znaczne korzyści ekonomiczne dla Województwa,
e) Współpraca z pozostałymi kierunkami geograficznymi rozpatrywana będzie przez władze Województwa każdorazowo pod kątem możliwych korzyści dla Województwa.
IV. Współpraca w ramach międzynarodowych zrzeszeń regionalnych
Województwo Opolskie jest członkiem Europejskiej Wspólnoty Rozwoju Obszarów Wiejskich ARGE z siedzibą w Wiedniu. Współpraca z ARGE przynosi Województwu duże korzyści, zarówno w kwestii możliwości wymiany doświadczeń w zakresie funkcjonowania obszarów wiejskich, jak i związane z promocją Opolskiego Programu Odnowy Wsi. Dlatego też przewiduje się kontynuację członkostwa Województwa w tym zrzeszeniu regionalnym.
Uczestnictwo w pozostałych międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych rozpatrywane będzie przez władze województwa każdorazowo z uwzględnieniem specyfiki Województwa Opolskiego oraz jego interesów.
Ważną rolę w międzynarodowej reprezentacji Województwa spełniać będą Biura Województwa: w Brukseli, w Warszawie oraz na lotnisku Frankfurt-Hahn, których rola polega na reprezentowaniu interesów samorządu województwa w instytucjach zagranicznych oraz forach międzynarodowej wymiany doświadczeń.
|