Sprzęt elektryczny i elektroniczny – opłata produktowa, opłata na publiczne kampanie edukacyjne

Kategoria:Środowisko
Komórka organizacyjna:Referat Opłat i Windykacji
Podmioty uprawnione:

Przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu sprzęt elektryczny lub elektroniczny,
Autoryzowany przedstawiciel,
Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego,
Zbierający zużyty sprzęt,
Prowadzący zakład przetwarzania,
Prowadzący działalność w zakresie recyklingu,
Prowadzący działalność w zakresie innego niż recykling procesu odzysku.
Działalność można prowadzić tylko po uprzedniej rejestracji w Rejestrze Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (Rejestr BDO).

Wymagania i potrzebne dokumenty:

Ustawa określa wymagania, jakim powinien odpowiadać sprzęt elektryczny i elektroniczny, zasady postępowania ze zużytym sprzętem w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska – w celu ograniczenia ilości odpadów powstałych ze sprzętu oraz zapewnienia odpowiedniego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu zużytego sprzętu.

Ustawa określa obowiązki wprowadzającego sprzęt, zabezpieczenia finansowe, obowiązki użytkownika, obowiązki zbierającego sprzęt, obowiązki przetwarzającego, obowiązki recyklera, prowadzącego odzysk, określa opłatę produktową, dla tych, którzy nie wykonali obowiązku odzysku i recyklingu.

Wprowadzający sprzęt sporządza i składa w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) Sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi w zakresie działu V, do 15 marca za rok poprzedni.

Opłaty:

– opłata produktowa

Termin do dnia 15 marca za rok poprzedni

W przypadku gdy wysokość opłaty produktowej za daną grupę sprzętu nie przekracza 50 zł, opłaty produktowej nie wnosi się.

Z wnoszenia opłaty produktowej zwolnieni są wprowadzający sprzęt, którzy wprowadzają do obrotu:

  • małogabarytowy sprzęt, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekracza 50 cm, o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 100 kg,
  • wielkogabarytowy sprzęt, którego którykolwiek z zewnętrznych wymiarów przekracza 50 cm, o łącznej średniorocznej masie sprzętu nieprzekraczającej 1000 kg.

Zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że wprowadzający sprzęt w terminie do 15 marca każdego roku złoży marszałkowi województwa:

  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 31).

W przypadku nieuiszczenia opłaty produktowej albo wniesienia opłaty niższej od należnej marszałek województwa określa, w drodze decyzji, wysokość zobowiązania z tytułu opłaty produktowej.

W przypadku niewykonania decyzji, marszałek województwa ustala, w drodze decyzji, dodatkową opłatę produktową w wysokości odpowiadającej 50% niewniesionej opłaty produktowej.

Termin uiszczenia opłaty, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna. Do należności z tytułu opłat produktowych oraz dodatkowych opłat produktowych stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa, z tym, że uprawnienia organów podatkowych przysługują marszałkowi województwa.

opłata na publiczne kampanie edukacyjne

Termin płatności: do 31 stycznia za rok poprzedni

Wprowadzający sprzęt jest zwolniony z obowiązku prowadzenia publicznej kampanii edukacyjnej, jeżeli wysokość środków przeznaczanych na kampanie edukacyjne nie przekracza 100 zł w danym roku kalendarzowym. Zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że wprowadzający sprzęt złoży marszałkowi województwa, w terminie do 31 stycznia każdego roku:

  • wszystkie zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis w bieżącym roku oraz w dwóch latach poprzednich lub oświadczenia o otrzymanej bądź nieotrzymanej wielkości pomocy de minimis w tym okresie,
  • formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

Dokumenty o pomoc de minimis jako pliki pdf lub zip przed załączeniem do sprawozdania należy podpisać elektronicznie.

Wartość pomocy de minimis odpowiada wysokości środków stanowiących 0,1% przychodów netto

z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym.

 

Numer rachunku bankowego

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego

ul. Piastowska 14

45-082 Opole

Bank Millennium S.A.

73 1160 2202 0000 0000 8525 4924

Prawidłowo opisany przelew powinien zawierać dane zobowiązanego, NIP/Regon, rodzaj opłaty i rok, którego dotyczy wpłata.

Miejsce składania dokumentów:

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
ul. Piastowska 14
45-082 Opole

Departament Ochrony Środowiska
ul. Hallera 9
45-867 Opole

Organ właściwy:Marszałek Województwa
Podstawa prawna:
  • Ustawa z 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1622)
Osoba odpowiedzialna:Dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska

Metryczka

Wytworzono: 17.12.2024
Wytworzono przez: Małgorzata Juszczyszyn-Pieczonka z-ca Dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska
Opublikowano: 17.12.2024, 11:27
Opublikowano przez: Iwona Marek
Zmodyfikowano: 18.12.2024, 13:58
Zmodyfikowano przez: Iwona Marek
Podmiot udostępniający: Województwo Opolskie
Liczba odwiedzin: 6

W przypadku problemów z dostępnością dokumentu na stronie BIP prosimy o zgłoszenie uwag koordynatorowi dostępności Pani Aldonie Stahlberger, email: dostepnosc@opolskie.pl, tel. +48 77 44 45 519.

Przewiń do góry